Initiatief door heel Nederland

Het nieuwe vrijwilligerswerk volgens NLvoorelkaar

In 2011 richtten Patrick en Mathijs NLvoorelkaar op, een platform waar hulpvragers en vrijwilligers elkaar kunnen vinden voor de meest uiteenlopende klussen. Zeven jaar later zijn maar liefst 41 gemeenten aangesloten en heeft het platform meer dan 60.000 gebruikers. We spraken Anne Theelen van NLvoorelkaar over het platform.

Bij NLvoorelkaar kun je terecht voor enorm veel vragen: van een klusje tot iets leuks doen met iemand, voor een likje verf tot een handje helpen bij verhuizen. ‘Je kunt heel makkelijk een vraag stellen of erop reageren. Je maakt een profiel aan van jezelf en kunt daar allerlei informatie over jezelf aan toevoegen. Vragen zijn ingedeeld in categorieën: sport, computer etc. Zo kunnen vragers en aanbieders eenvoudig in de profielen zoeken en iemand een berichtje sturen. De mensen spreken op eigen gelegenheid af en hebben direct contact met elkaar. Als ze vragen hebben kunnen ze ons altijd bellen.’

Ambitie

NLvoorelkaar liet in 2017 een infographic maken met de resultaten en die liegen er niet om. Theelen: ‘De afgelopen jaren zijn we enorm gegroeid. Als je kijkt naar de cijfers mogen we best trots zijn: uit de cijfers van 2017 bleek dat 54% van de gebruikers voor het eerst vrijwilligerswerk via ons platform deed. Daarnaast hebben we in 2017 gemiddeld elk half uur een match. Dat maakt echt verschil.’ Toch wil NLvoorelkaar meer. ‘We willen overal in Nederland hulpvragen en -aanbod bij elkaar brengen. Daarin willen we graag groeien.´

Het platform speelt in op de veranderingen in vrijwilligerswerk. Theelen: ‘Acht op de tien mensen wil iets voor een ander doen, maar niet iedereen vindt de weg naar een passende organisatie en niet iedereen kan langere tijd een dag per week vrijmaken. Via het platform kun je vrijwilligerswerk doen wanneer en hoe vaak het jou uitkomt. Dat er zoveel mensen voor het eerst via ons vrijwilligerswerk doen, laat zien dat we inspelen op een behoefte.’

Aanvulling voor hulpverleners

Ook hulpverleners gebruiken het platform. Theelen: ‘Hulpverleners kunnen in gesprekken met cliënten signaleren waar zij tegenaan lopen en hen helpen hun vraag te plaatsen. Ik zou hulpverleners van harte aan willen raden om het platform zo in te zetten voor cliënten. Het is een kleine moeite, maar je kunt net iets extra’s doen. Daarnaast krijg je zelf ondersteuning in het geven van aandacht waar niet altijd tijd voor is.’

Tegen eenzaamheid

Veel hulpvragen gaan over gezelschap, maar het is best moeilijk om te praten over eenzaamheid. Zo schreef een meisje met epilepsie dat ze net uit een relatie kwam en in een gat viel. Toen zij haar vraag op het platform zette, kreeg zij heel veel reacties. Ze was zo verrast dat zo veel mensen wilden helpen.’ Interessant is ook de onverwachte ontmoeting. Zo vertelde een hulpvrager dat ze verbaasd was dat een hoogopgeleide man een toiletbril kwam bevestigen.

Soms is het nog een stap te ver om de hulpvraag te plaatsen. Dan kun je volgens Theelen ook een profiel aanmaken met alleen je voornaam. Zo kun je zelf bepalen van wie je hulp wilt en of je een afspraak regelt of niet.

Meer weten?

Kijk op de website van NLvoorelkaar