Beeld: © Boefjes en Barista’s

Jong en oud doen samen activiteiten in een woonzorgcentrum

Algemene informatie

Wat

Boefjes en Barista’s verbindt generaties door wekelijkse ontmoetingen in een woonzorgcentrum te organiseren, waar kinderen, ouders en ouderen elkaar ontmoeten en samen activiteiten doen onder begeleiding van getrainde Buurtverbinders (coördinator en vrijwilligers).

Waar

Boefjes en Barista’s wordt in Den Bosch en Eindhoven uitgevoerd.

Doel

Boefjes en Barista’s wil eenzaamheid verminderen en bijdragen aan een samenleving waarin iedereen zich gezien, gesteund en gewaardeerd voelt. Met de wekelijkse ontmoetingen willen ze het sociale netwerken van zowel jonge ouders als ouderen vergroten en verbreden.

Doelgroep

Boefjes en Barista’s is voor ouderen (met of zonder zorgindicatie) en ouders van (jonge) kinderen. Het initiatief is specifiek ook geschikt voor mensen met (beginnende) dementie.

Praktische informatie

Wie voert het uit

Boefjes en Barista’s is een interventie van Stichting De Buurtverbinder en de stichting voert het initiatief uit.

Opstartproces

Als de locatie (ontmoetingsruimte in een woonzorgcentrum) geschikt is, het woonzorgcentrum akkoord en de financiering geregeld is, start Stichting De Buurtverbinder met de wekelijkse activiteiten binnen 1-2 maanden. De stichting zorgt doorlopend voor de werving van vrijwilligers, deelnemers en het opbouwen van een netwerk met (samenwerkings)partners. Daarnaast monitort en stuurt het team continu bij op de impact en kwaliteit.

De opstart omvat:

  • de werving van vrijwilligers en coördinator;
  • inkoop van materialen en benodigdheden;
  • en de promotie voor de werving van de deelnemers (jonge ouders en ouderen in de buurt).

Na deze opstart is Stichting De Buurtverbinder minimaal een dagdeel/week voor een heel jaar actief.

Looptijd

De minimale looptijd is een jaar met minimaal 48 wekelijkse activiteiten. Voor een optimale impact is minimaal 3 jaar met meerdere dagen per week in een gemeente (of regio) wenselijk.

Kosten

De eenmalige implementatiekosten zijn € 20.000. Dit zijn kosten voor het opstarttraject, de werving en het trainen en inwerken van vrijwilligers en coördinator, de inkoop van de materialen, benodigdheden voor de spe(el)activiteiten en koffiebar, de promotie voor de werving van de deelnemers (jonge ouders en ouderen in de buurt) en de start van het bouwen van het lokale netwerk en samenwerkingspartners.

De jaarlijkse kosten bedragen €25.000 per dagdeel en locatie. In geval dat er meerdere dagen of locaties in een week in een regio zijn, neemt dit jaarlijkse bedrag per locatie af.

De financiering is afhankelijk van de onderlinge samenwerking en afspraken in de betreffende gemeente tussen gemeente en zorgorganisatie. Voor de opstart en pilot(jaar) kan in sommige gevallen gebruik gemaakt worden van fondsen.

Erkenning interventie

Dit initiatief is niet opgenomen in één van de databanken met erkende interventies.