Kennis en expertise delen

PLUS

Krachten bundelen en naamsbekendheid vergroten om goed eten toegankelijk te maken voor de buurt.

“Onze waarden liggen zo dicht bij elkaar. Samenwerken is dan ook niet meer dan logisch!”

PLUS & eenzaamheid

PLUS supermarkten is een coöperatie met zo’n 500 winkels. Het motto van PLUS is ‘Wij zorgen voor goed eten, voor de buurt en voor elkaar’. Dit sluit aan bij de aanpak van Stichting Thuisgekookt. Zij brengen mensen die (tijdelijk) niet voor zichzelf kunnen koken in contact met een buurtgenoot die een extra portie voor hen bereidt. De samenwerking tussen Thuisgekookt en PLUS is gestart vanuit een eenmalig initiatief. Het succes hiervan zorgde ervoor dat inmiddels een structurele samenwerking is aangegaan.

Hoe werkt het?

  • Thuisgekookt is een sociale maaltijdservice aan huis voor en door buurtgenoten: Een thuiskok kookt vrijwillig, voor de kostprijs van de ingrediënten. Eén of twee keer per week kan een buurtgenoot een verse maaltijd halen of brengt de thuiskok die langs.
  • PLUS denkt mee over het vergroten van de naamsbekendheid van Thuisgekookt en het thema eenzaamheid. En helpt ook mee om deelname laagdrempelig te maken. Hier zet PLUS een breed pallet aan middelen voor in: van de PLUS website, de wekelijkse folder tot receptenkaarten in de winkel.
  • Stichting Thuisgekookt selecteert de gemeenten waar zij extra aandacht willen genereren voor thuiskoks en afnemers van de maaltijden. Via de supermarkten van PLUS worden koks en buurtgenoten enthousiast gemaakt om deel te nemen.
  • Ook betrekt PLUS haar medewerkers bij de samenwerking. Collega’s worden geïnformeerd over thema’s als eenzaamheid en hoe de samenwerking met Stichting Thuisgekookt daarbij van belang is. Daarnaast is intern aandacht voor de mogelijkheid om te doneren en je als thuiskok aan te melden.
  • De lokale PLUS supermarkten bepalen zelf of en hoe zij samen willen werken met de Stichting Thuisgekookt. Zij kunnen vanuit het PLUS servicekantoor ondersteuning krijgen.

Tips

  • Zorg ervoor dat de activiteit niet ‘te bedacht’ overkomt. Het moet logisch zijn om met elkaar samen te werken.
  • Bepaal samen met je samenwerkingspartner waar ondersteuning nodig is. Staat de organisatie al goed? Is de website al goed opgezet? Dan hoef je daar niet op in te zetten. Maar kun je iets beteken voor de naamsbekendheid? Of de toegankelijkheid? Zet daar dan je energie en kennis voor in.
  • Het is soms lastig om de resultaten van de samenwerking meetbaar te maken. Kijk wat je wel bij kunt houden, bijvoorbeeld door het aantal bezoekers van het initiatief op de website te volgen.

Wat doen ze nog meer?

Statiegeldactie

Stichting Thuisgekookt is afhankelijk van donaties om matches te kunnen maken. Met de opbrengst van een statiegeldactie bij PLUS kan Thuisgekookt koks en buurtgenoten koppelen en een maaltijd betalen voor mensen die dat zelf niet kunnen.

Buurtproeverijen

In de winkels van de focusgemeenten van Stichting Thuisgekookt kunnen klanten maaltijden proeven die normaal voor buurtgenoten worden gemaakt. Dit is een manier om ‘thuiskoks’ te enthousiasmeren.