Advies

Sociaal-netwerkadvies

Sociaal-netwerkadvies beeldJe kent ze wel, de normen en adviezen voor voeding en bewegen. Maar minstens zo belangrijk voor de gezondheid en vitaliteit van mensen is het sociaal netwerk waarin ze zijn ingebed. Dat heeft invloed op de steun uit hun omgeving als het tegenzit, en op de kans die eenzaamheidsgevoelens krijgen. De Wetenschappelijke Adviescommissie van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid heeft daarom een ‘sociaal-netwerkadvies’ geformuleerd. Gebruik hem!

Download hier het sociaal-netwerkadvies (pdf)

Gebruik van het advies

Je kunt de tekst van dit advies 1-op-1 overnemen in je eigen communicatie, bijvoorbeeld op een website of in een artikel. Hoe meer dit gebeurt, hoe meer mensen geholpen worden! Daarvoor download je hieronder een handig tekst-bestand.

Download hier de advies-tekst (odt)

Toelichting op het sociaal-netwerkadvies

De achtergrond van het sociaal-netwerkadvies licht de Wetenschappelijke Adviescommissie toe in een brief. Lees de brief van de Wetenschappelijke Adviescommissie met de overwegingen rond het sociaal-netwerkadvies.

—————————————————————————————-

Sociaal-netwerkadvies

Goede sociale contacten zijn belangrijk
Als je goede sociale contacten hebt, ben je minder vaak eenzaam.
Goede sociale contacten zijn ook goed voor je gezondheid.
Dit geldt voor iedereen, jong en oud.

Sociale contacten onderhouden en nieuwe contacten maken
Dit kun je doen als je je sociale contacten wilt verbeteren of als je nieuwe mensen wilt leren kennen:

  • Bedenk welke mensen voor jou belangrijk zijn en waarom.
  • Geef deze mensen genoeg tijd en aandacht.
  • Ga naar plekken waar je mensen kunt ontmoeten.
  • Doe mee aan activiteiten die je leuk vindt.
  • Doe iets voor een ander of voor een goed doel. Bijvoorbeeld als vrijwilliger.
  • Luister goed naar iemand met wie je goed contact wil.

Goede sociale contacten krijgen gaat niet vanzelf. Je moet er moeite voor doen en het kost tijd. De ander moet ook contact met jou willen.

Als het niet lukt om goede sociale contacten te maken
Je kan hulp vragen: aan mensen in je omgeving met wie je al goed contact hebt en verder bijvoorbeeld aan je huisarts, een wijkteam of een psycholoog.

—————————————————————————————-