Toolkit

Eenzaamheid signaleren

Eenzaamheid signaleren

Hoe eerder eenzaamheid wordt (h)erkend, hoe meer je kunt doen voor jezelf of een ander. Als organisatie kun je signaleren dat het niet goed met iemand gaat, bijvoorbeeld omdat je veel contact hebt met klanten. Ook op je eigen werkvloer kun je eenzaamheid signaleren.

Hoe doe je dit?

  • Maak het thema eenzaamheid in de organisatie bespreekbaar. Deel tips hoe je eenzaamheid op locatie bij de klant of op de werkvloer signaleert en welke stap je vervolgens kunt zetten.
  • Ga de samenwerking aan met welzijnsorganisaties en/of gemeenten om de zorgen over klanten te kunnen melden. Dit kan bijvoorbeeld via het Signaalpunt dat meerdere gemeenten hebben geïmplementeerd. Kijk hoe gemeenten en organisaties samenwerken bij de aanpak in Terneuzen.
  • Om werknemers te helpen eenzaamheid te herkennen en bespreekbaar te maken kun je de ‘signaleringskaart’ gebruiken.

Voorbeelden

PostNL: Post- en pakketbezorgers signaleren eenzaamheid

Nodig

Voordeel

Als effectieve signalering zo vroeg mogelijk gebeurt, helpt dat om verergering van de problemen en een neerwaartse spiraal te voorkomen. Bovendien geeft het je als organisatie de mogelijkheid om goed te kunnen reageren op een ‘niet-pluisgevoel’ bij medewerkers of klanten.

Tips

  • Zet het thema ‘signaleren van eenzaamheid’ eens op de agenda van je team of bespreek het met medewerkers van andere kantoren en filialen.
  • Koppel je vestigingen of filialen aan de lokale aanpak eenzaamheid en maak lokaal het verschil.