LANDELIJK-LOKAAL

“Onze winkels zijn meer dan alleen een plek om boodschappen te doen”

Bij de supermarkt komt iedereen. Voor ouderen is een boodschap doen soms echt een uitje. Bij Jumbo beseffen ze dat goed. Een kletspraatje of een luisterend oor kan een wereld van verschil maken. Jumbo helpt lokale winkels om er te zijn voor hun klanten en zich in te zetten tegen eenzaamheid. Met een kletskassa, kletshoek en een handboek om lokale initiatieven te ontplooien.

Medewerkers van het filiaal op de Merelstraat in Utrecht vertellen in deze video hoe ze dat doen.

Beeldtekst: EŽn tegen eenzaamheid Beeldtekst: Week tegen eenzaamheid Kevin van den Berg – dagvoorzitter: In dit filiaal van de Jumbo op de Merelstraat in Utrecht weten ze hoe ze naar elkaar om moeten kijken. Met name Kim en Natasja van de broodafdeling zijn actief in de bestrijding van eenzaamheid. En deze Jumbo draagt bij aan Oma’s Soep. *Muziek speelt* Kevin van den Berg: Dames, druk aan het werk? Kim – medewerker Jumbo: Ja, heel erg druk. Natasja – medewerker Jumbo: Zeker. Kevin van den Berg: Naast dat jullie een heel praktische afdeling hebben, is het ook best wel sociaal, toch? Kim: Ja, dat klopt, regelmatig ‘goeiemorgen’ en even een praatje maken met de klanten. Kevin van den Berg: De afgelopen tijd merkte je natuurlijk dat de eenzaamheid toenam. Ook hier in de winkel? Kim: Ja, heel erg, vooral omdat voor de mensen de winkel nog het enige was waar ze naartoe konden, dus dat was het enige sociale moment van de dag, waarop ze sociaal contact hadden. Kevin van den Berg: En hoe was het dan bij mevrouw Lieffie? Natasja: Tijdens de coronatijd was ze er in het begin veel minder. Die vond het beangstigend, het coronavirus. Dus die zag je op een gegeven moment ook minder en op een gegeven moment viel dat ons op: HŽ, we missen iemand, mevrouw Lieffie die binnenkomt. Dus toen zijn we contact gaan zoeken en hebben we contact gevonden weer. Uiteindelijk is ze ook weer in de winkel teruggekomen. Kevin van den Berg: Eigenlijk merkte je dat jullie best wel iets konden betekenen in de bestrijding van eenzaamheid. Kim: Ja, dat klopt, want het is natuurlijk nog steeds niet voorbij. En ’s middags vindt ze het wel eng om naar de winkel te komen, omdat het dan drukker is. Wij gaan om zeven uur open, dus dan is ze er ook altijd om zeven uur, omdat het dan nog rustig is. Op dat moment zijn wij ook altijd achter het brood aan het lossen, dus dan staan we achter altijd. En ze loopt achterlangs, dus vaak stopt ze daar even om een praatje te maken, omdat het daar n—g rustiger is dan in de winkel. En je merkt toch wel dat ze dat heel fijn vindt, dat ze even haar sociale contacten heeft, even eruit is. *Muziek speelt* Kevin van den Berg: Willem, jij bent filiaalmanager van deze vestiging van Jumbo. Jullie zijn al lange tijd bezig met het thema eenzaamheid, toch? Willem van Staveren – Filiaalmanager Jumbo: Ja, we zijn twee jaar geleden begonnen, omdat we signaleerden dat een aantal klanten in de winkel toch eenzaam waren, omdat ze bijvoorbeeld vijf keer per dag ŽŽn boodschapje kwamen doen en dan een praatje wilden maken. En we werden toen ook gelijk uitgenodigd door de gemeente, de gemeente Utrecht. Kevin van den Berg: Was dat dan een beetje een voorloper van de coalitie die we nu kennen? Willem van Staveren: Ja, klopt. Ja. Kevin van den Berg: Jullie worden landelijk ondersteund door Jumbo, toch? Willem van Staveren: Vanuit het hoofdkantoor worden we daar echt in ondersteund. We mogen met onze wijk aan de slag gaan, zeg maar. En tegenwoordig hebben we ook een handboek om je te helpen in de strijd tegen eenzaamheid. Kevin van den Berg: Wat doen jullie dan in de wijk? Willem van Staveren: We werken samen met een cafŽ, hier om de hoek. Daar doen we elk jaar een kerstdiner. En we werken samen met Oma’s Soep. Kevin van den Berg: Carlijn, ik heb nog wat preien voor je. Carlijn Beerkens – vrijwilliger Oma’s Soep: Dankjewel. Kevin van den Berg: Want jij bent vrijwilliger van Oma’s Soep. Wat is dat voor een initiatief? Carlijn Beerkens: Dat is een initiatief dat ouderen en studenten samenbrengt door middel van het maken van soep. Kevin van den Berg: En brengen jullie dat dan bij ze langs, of hoe gaat dat? Carlijn Beerkens: Ja, we brengen het ook langs, want door corona mochten ze niet meer samenkomen. En normaal doen we het in een buurthuis, maar dat is sinds kort wel weer begonnen. Kevin van den Berg: Kan zo’n soepje veel betekenen voor de mensen? Carlijn Beerkens: Ja, het is echt een moment van contact, want veel ouderen zijn natuurlijk eenzaam en ze voelen zich dan echt even in het zonnetje gezet en dat is wat wij graag willen zien. Kevin van den Berg: We staan nu in de Jumbo. Wat is de rol van de Jumbo? Carlijn Beerkens: Van de Jumbo krijgen we onze ingredi‘nten voor de soepen die wij maken. En daar zijn wij erg blij mee, want zonder hen zou dat niet kunnen. Kevin van den Berg: Als supermarkt sta je dus midden in de samenleving. En zo zie je maar: een gevoelsmatig klein gebaar kan al veel betekenen.

Sociale contacten

Kim en Natasja werken op de broodafdeling. Aan het begin van de coronapandemie merkten ze dat vaste klant mevrouw Lieffie veel minder dan voorheen in de winkel kwam. Ze misten haar en zochten contact. “Ze vond het beangstigend, de corona. Uiteindelijk is ze weer in de winkel teruggekomen. Wij gaan om 7 uur open. Dan is ze er ook altijd, omdat het dan nog rustig is. Vaak stopt ze even om een praatje te maken. We merken dat ze dat fijn vindt. Dat ze even haar sociale contacten heeft, er even uit is.”

Steun van hoofdkantoor

Willem van Staveren is filiaalmanager op de Merelstraat. Hij vertelt waarom het filiaal twee jaar geleden begon met concrete initiatieven tegen eenzaamheid: “We signaleerden dat een aantal klanten behoefte had aan contact. Omdat ze bijvoorbeeld vijf keer per dag boodschappen kwamen doen en dan een praatje wilden maken.” Hij is blij met de steun van het hoofdkantoor. “We kunnen zo in onze wijk aan de slag gaan. We werken samen met een café hier om de hoek. Daar houden we elk jaar een kerstdiner. En we werken samen met Oma’s Soep. Tegenwoordig hebben we ook een handboek van het hoofdkantoor dat ons houvast geeft hoe we eenzaamheid kunnen signaleren en hoe we hier in kunnen helpen.”

Vanuit het hoofdkantoor worden we ondersteund. Tegenwoordig hebben we ook een handboek om ons te helpen in de strijd tegen eenzaamheid.

“Onze winkels zijn voor veel mensen een belangrijke ontmoetingsplek. Bij Jumbo willen we meer zijn dan alleen een plek waar je boodschappen doet en daarom maken we graag tijd voor een extra contactmoment, bijvoorbeeld bij de kletskassa. We helpen winkels om lokale initiatieven te ontplooien. Onder meer door winkels meer houvast te geven hoe eenzaamheid te signaleren en hiermee om te gaan door middel van een handboek. Ook helpen we onze winkels om in contact te komen met lokale coalities tegen eenzaamheid in de eigen gemeente.” Colette Cloosterman – van Eerd, CCO Jumbo Supermarkten, is aanjager van de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid.

De wijk

De Jumbo in de Merelstraat ondersteunt ook de organisatie Oma’s Soep. “Oma’s Soep is een initiatief dat ouderen en studenten samenbrengt door middel van het maken van soep”, vertelt Carlijn Beerkens, vrijwilliger bij Oma’s Soep. “Van de Jumbo-winkel in de Merelstraat krijgen we onze ingrediënten voor de soepen. Daar zijn wij erg blij mee, want zonder hen zou het niet kunnen.” Samen soep maken gaat in coronatijd niet, maar langsbrengen kan wel. “Veel ouderen voelen zich eenzaam en voelen zich dan even in het zonnetje gezet. Dat is wat wij graag willen zien.”

  • In 2021 maakte Jumbo bekend in 200 filialen een ‘kletskassa’ te openen. Speciaal voor mensen die geen haast hebben en zin hebben in een praatje. Daarnaast kunnen klanten altijd een kopje koffie pakken in de kletshoek en een praatje maken met buurtgenoten.
  • In 2019 introduceerde Jumbo in het Brabantse Vlijmen de eerste kletskassa. Samen met de stichting Alles voor Mekaar werd er de ‘Hallo! Alles voor Mekaar koffiecorner’ ingericht. Hier kunnen ouderen en buurtgenoten elkaar treffen voor een praatje. Ook schuift regelmatig een vrijwilliger van Alles voor Mekaar aan.