Initiatief door heel Nederland

“Ik ben grenzeloos geïnteresseerd in mensen. Daarom past dit zo goed bij mij”

Jessie Slothouwer uit Blokker is sinds 2008 vrijwilliger bij de Luisterlijn. Dit werk is haar op het lijf geschreven, zo zegt ze zelf. “Ik ben grenzeloos geïnteresseerd in mensen en in wat er leeft in onze maatschappij.”

Er is een grote vraag naar een luisterend oor en vrijwilligers bij de Luisterlijn hebben hun handen vol. In 2022 voerden de vrijwilligers bij de Luisterlijn ruim 330.000 gesprekken. Dat zijn er gemiddeld ruim duizend per etmaal. Om alle oproepen te kunnen beantwoorden, is de Luisterlijn dringend op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Jessie doet dit vrijwilligerswerk al bijna vijftien jaar. “Ik wilde graag iets doen op maatschappelijk vlak. Bij dit vrijwilligerswerk draait het om contact met mensen. Daarom sprak de Luisterlijn mij zo aan.”

Anoniem

De Luisterlijn biedt een luisterend oor aan iedereen die dat nodig heeft, wanneer die dat nodig heeft. Daarom is de Luisterlijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar, ook via chat en mail. De gesprekken zijn anoniem, zowel van de kant van de beller als de vrijwilliger aan de telefoon. Vrijwilligers van de Luisterlijn zijn er niet om problemen van mensen op te lossen. Alleen al door te luisteren helpen ze zorgen, pijn en verdriet te verlichten.

Eenzaamheid

Veel gesprekken gaan over iemands (geestelijk) welzijn. “Mensen die eenzaam zijn bijvoorbeeld, maar ook mensen die zorgen hebben over maatschappelijke issues of relatieproblemen hebben. Het lucht op als ze hun verhaal kunnen doen”, vertelt Jessie. “Tijdens de coronaperiode had ik een keer dienst tijdens een persconferentie. Het regende telefoontjes. Net als toen tijdens die vreselijke aanslag op Koninginnedag in 2009 in Apeldoorn. Ook toen stroomden de telefoontjes binnen. Mensen kunnen bij de Luisterlijn hun verhaal kwijt bij iemand die écht naar ze luistert.”

Geraakt

Laatst had Jessie een oudere dame aan de telefoon, die aan het begin van het gesprek wat boos klonk. Ze was het vertrouwen in instanties kwijt. ‘Niemand kan mij helpen en niemand luistert naar mij’, zei ze steeds. “Ik vertelde haar dat ik alle tijd voor haar had. Vervolgens vertelde ze haar hele levensverhaal. Ik heb alleen maar geluisterd. Aan het eind van het gesprek zei ze: ‘Nu zou ik het wel leuk vinden als je een keer een kopje thee bij me komt drinken’. Dat raakte mij zó. Maar ja, daar kunnen we als vrijwilliger niet aan beginnen. Wat ik geantwoord heb? Nou, ik zei: ik drink zo meteen hier een kopje thee en dan zal ik aan u denken. Dat vond ze een mooi idee.”

Veel geleerd

Jessie is net als de andere vrijwilligers van de Luisterlijn getraind in professionele luistervaardigheden. “Dat is een heel praktische training, waarbij je onder andere gesprekken oefent door middel van rollenspellen. Uiteindelijk leer je het meest in de praktijk. Na de training heb ik een paar keer een dienst meegedraaid met een ervaren vrijwilliger, van wie ik ook ontzettend veel geleerd heb. Inmiddels ben ik zelf een ervaren vrijwilliger”, lacht Jessie. “Nu geef ik zelf die begeleiding aan nieuwe vrijwilligers.”

De juiste sfeer

Jessie werkt graag op de chat. “Op de chat merk ik dat er vaak wat meer diepgang is. Misschien omdat chatten nog wat anoniemer is dan bellen. Mensen zijn dan geneigd om meer te vertellen.” Maar ook via de telefoon vindt Jessie het werk heel boeiend. “Wanneer ik de juiste sfeer creëer, merk ik dat mensen hun verhaal vanzelf wel vertellen. Dat is vaak heel persoonlijk en soms zelfs intiem. Dat vind ik bijzonder om mee te maken. Bovendien leer ik steeds weer nieuwe levensverhalen kennen. Die intrigeren mij enorm. Ik leer zo over de maatschappij van nu. Wat houdt mensen bezig? Wat speelt er? Tegen welke problemen lopen mensen aan?”

Afwisseling

“Ik merk dat de diensten veel ‘drukker’ zijn dan toen ik in 2008 begon. Er wordt steeds vaker gebeld en gechat. In de beginjaren had ik mijn leesboek er nog bij, maar daar kom ik nu niet meer aan toe hoor.” Jessie wil overigens benadrukken dat het echt niet altijd zware gesprekken zijn. “Soms bellen mensen ook op om gewoon te vertellen wat ze die dag gedaan hebben. Die hebben even iemand nodig om iets mee te delen. Juist die afwisseling van de gespreksonderwerpen maakt dit vrijwilligerswerk zo leuk.”

Zelf vrijwilliger worden?

Heb je oprecht interesse in een ander, spreek je geen oordelen uit en heb je een open houding? Misschien is dit vrijwilligerswerk dan iets voor jou! Meer informatie is te vinden op de website van de Luisterlijn.

Als vrijwilliger werk je op een van de 28 locaties verspreid door het land. Je kunt je eigen diensten plannen en krijgt een uitgebreide training in professionele luistervaardigheden aangeboden. Gemiddeld draaien vrijwilligers één dienst van vier uur per week. Omdat de Luisterlijn dag en nacht bereikbaar is, wordt van vrijwilligers verwacht dat zij eens per maand ook een nachtdienst draaien. In overleg mag dat vanuit huis gedaan worden. Je krijgt een training en er zijn intervisie-bijeenkomsten om onderling over je ervaringen aan de telefoon te praten. Nieuwe vrijwilligers van alle leeftijden zijn welkom.

Behoefte aan een luisterend oor?

Bel 088 0767 000 voor een luisterend oor of bel een lokaal nummer (alleen de kosten voor je provider). Kijk op deluisterlijn.nl.

De Luisterlijn is deelnemer aan de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid.

Een versie van dit artikel is geschreven en eerder geplaatst door Rodi.nl.

[Fotograaf: Jan Siebring Fotografie]