Utrecht

Utrecht biedt hulp, ondersteuning en ontspanning op afstand

In Utrecht zetten duizenden inwoners, vrijwilligers en professionals zich in voor een ander. Ook zijn er veel activiteiten waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Meer aanbod is volgens de gemeente niet direct nodig. De gemeenschap versterken en samenwerkingen stimuleren binnen het netwerk Utrecht Omarmt wel. Ook in tijden van corona.

In 2019 is de Utrechtse aanpak eenzaamheid gelanceerd. De aanpak richt zich op alle inwoners van 18 jaar en ouder die zich wel eens eenzaam voelen. Dus van af en toe een praatje nodig hebben tot een sociaal isolement. “Iedere inwoner legt een andere route van eenzaamheid naar verbinding af. De haltes op de route hebben invloed op de koers. We willen de route naar verbinding van elke inwoner zo soepel mogelijk via de haltes laten verlopen”, aldus Daphne van Rhee, beleidsmedewerker bij de gemeente Utrecht. Haltes zijn onderwerpen zoals signalering, passend aanbod of verrassende verbinding. Per halte zijn acties mogelijk en werken verschillende partijen met elkaar samen. De gemeente ondersteunt hierbij vanuit haar rol als communitymanager.

Beeld Utrecht Stel je voor

Stel je voor actie’ op Utrechtse stations: reizigers krijgen een gratis kopje koffie, in ruil daarvoor moeten ze een tweede beker koffie aan een wildvreemde geven en een praatje maken.

Gesprekken en koffie op stations

“Een voorbeeld van een actie bij het onderwerp verrassende verbinding is de ‘Stel je voor actie’ op de Utrechtse stations. Reizigers krijgen in de ochtendspits een gratis kopje koffie aangeboden. In ruil daarvoor moeten ze een tweede beker koffie aan een wildvreemde geven. De bedoeling is dat er gesprekken ontstaan tussen mensen die elkaar niet kennen en zich wellicht eenzaam voelen.” NS, ProRail en de gemeente Utrecht zetten zich hier samen in tegen eenzaamheid.

“Inwoners en organisaties vinden zo gemakkelijk het aanbod”

Corona

Tijdens deze coronacrisis ontstaan veel extra acties vanuit de samenleving. De gemeente Utrecht, het netwerk Utrecht Omarmt en het Netwerk Informele Zorg Utrecht (NIZU) inventariseren de acties op het gebied van hulp en ondersteuning. Ze staan in één overzicht bij elkaar op nizu.nl/corona. Welzijnsorganisatie DOCK Utrecht en het NIZU houden de site bij. “Inwoners en organisaties vinden zo gemakkelijk het aanbod. Op de website staat ook een telefoonnummer dat inwoners kunnen bellen voor bijvoorbeeld boodschappenhulp of telefonisch contact.”

Acties voor ontspanning

Ook ontstaan vanuit de samenleving acties voor inwoners die behoefte hebben aan tijdverdrijf. Een groot deel van die acties staan op de website van De Utrechtse Internet Courant. “En er is nog meer. De versgemaakte maaltijden van Thuisgekookt voor en door buurtgenoten hebben nu nog meer waarde. FC Utrecht biedt hulp aan inwoners en organiseert activiteiten die je thuis kunt bekijken en uitvoeren. En de Utrechtse sociale onderneming GeluksBV lanceert de vraag/aanbod-app Geweldige Wijk om gemakkelijker met elkaar in contact te komen.”

Meer informatie